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한국명품가곡 번역 12편 + 소고 '맥베스와 바이블'
음미하는삶 조회수:1234 211.246.163.151
2021-02-19 15:06:50

안녕하세요, 경남 사천에 거주하는 장애3급

영어번역사 최희독입니다.

한국에서 가장 사랑받는 가곡 12편 정도를 영어로 번역해보았습니다.

그리고 셰익스피어의 비극 중 하나인 맥벳와 바이블을 연결한 초고를

한-영 연결한 원고도 함께 올려보았습니다.

 

잘 읽어주심에 미리 감사드립니다.ㅎ

 

1. 한국 명품 가곡 번역

 

 

가을밤

AUTUMN NIGHT

 

가을 밤 외로운 밤 벌레 우는 밤

초가집 뒷 산길 어두워질 때

엄마 품이 그리워 눈물 나오면

마루 끝에 나와 앉아 별만 셉니다

 

가을 밤 고요한 밤 잠 안 오는 밤

기러기 울음 소리 높고 낮을 때

엄마 품이 그리워 눈물 나오면

마루 끝에 나와 앉아 별만 셉니다

 

 

AUTUMN NIGHT

 

Autumn night, lonely night, the live murmur of a night

When the mountain trail behind the rondavel cottage darkening

Dropping tears for missing mother's bosom

Coming up the floor edge, just sit and count the stars

 

Autumn night, silent night, the sleepless night

Sound of wild goose crying high and low

Dropping tears for missing mother's bosom

Coming up the floor edge, just sit and count the stars

 

 

 

 

엄마야 누나야

MAMA AND DIDI

 

엄마야 누나야 강변 살자

뜰에는 반짝이는 금모래 빛

 

엄마야 누나야 강변 살자

 

엄마야 누나야 강변 살자

뜰에는 반짝이는 금모래 빛

 

뒷문 밖에는 갈잎의 노래

엄마야 누나야 강변 살자

 

뒷문 밖에는 갈잎의 노래

엄마야 누나야 강변 살자

 

엄마야 누나야 강변 살자

 

 

 

MAMA AND DIDI

 

Mama and didi shall we live on riverside

Twinkling golden sand shine on the yard

 

Mama and didi shall we live on riverside

 

Mama and didi shall we live on riverside

Twinkling golden sand shine on the yard

 

The song of oak leaves out the backdoor

Mama and didi shall we live on riverside

 

The song of oak leaves out the backdoor

Mana and didi shall we live on riverside

 

Mama and didi shall we live on riverside

 

 

 

 

강건너 봄이오듯

LIKE A SPRING COMES CROSS THE LIVER

 

앞 강에 살 얼음은 언제나 풀릴꺼나

짐 실은 배가 저만큼 새벽안개 헤쳐왔네

연분홍 꽃다발 한아름 안고서 물건너 우련한 빛을

우련한 빛을 강 마을에 내리누나

앞 강에 살 얼음은 언제나 풀릴꺼나

짐 실은 배가 저만큼 새벽안개 헤쳐왔네

 

오늘도 강물따라 뗏목처럼 흐를꺼나

새소리 바람소리 물 흐르듯 나부끼네

내마음 어둔곳에 나의봄 풀어놓아

화사한 그리움 말없이 그리움 말없이

말없이 흐르는구나

오늘도 강물따라 뗏목처럼 흐를꺼나

새소리 바람소리 물 흐르듯 나부끼네

물 흐르듯 나부끼네

 

 

 

LIKE A SPRING COMES CROSS THE RIVER

 

When will the thin ice on front river warm up

Loaded ship emerges that much through the daybreak fog

Embracing armful of pale pink floral bouquet cross the water misty glow

Alight the hazy glow on upriver village

When will the thin ice on front river warm up

Loaded ship emerges that much through the daybreak fog

 

Today again shall flow like a raft following river

Bird's singing wind's whistling flutter like water stream

Unpack my spring into the dark side of my heart

Gorgeous longing speechless yearning speechless

speechlessly flow

Bird's singing wind's whistling flutter like water stream

flutter like water stream

 

 

 

 

희망가 (이풍진 세상)

SONG OF HOPE (IN THIS WORLD OF WIND AND DUST)

 

이 풍진 세상을 만났으니

너의 희망이 무었이냐

부귀와 영화를 누렸으면

희망이 족 할까

푸른 하늘 밝은 달 아래

곰곰히 생각하니

세상 만사가 춘몽 중에

또 다시 꿈 같도다

 

 

부귀와 영화를 누릴지라도

봄 동산위에 꿈과 같고

백년장수를 할지라도

아침에 안개구나

담소 화락에 엄벙 덤벙

주색 잡기에 침몰하여

세상 만사를 잊었으면

희망이 족 할까

 

이 풍진 세상을 만났으니

너의 희망이 무었이냐

세상 만사를 잊었으면

희망이 족 할까

 

 

 

SONG OF HOPE (IN THE WORLD OF WIND AND DUST)

 

Meeting this world of wind and dust

What would be your hope?

Shall enjoying wealth and honor (be)

Enough of your hope?

Under the blue sky the brilliant moon

Pondering

Everything in this world seems a dream once again

In the middle of spring dream

 

Even enjoying wealth and honor

It is like a dream on the spring hillock

Living hundred long years

Is just a fog in the morning

 

Dabble and paddle pleasant chat and peaceful pleasure

Sinking under booze and women, gambling and game

Forgetting the world and everything

Will it be enough to your hope?

 

Meeting this world of wind and dust

What would be your hope?

Forgetting the world and everything

Will it be enough to your hope?

 

 

 

 

별보며 달보며

STARING AT STARS AND THE MOON

 

멀리서 반짝이는 별님과 같이

의좋게 사귀고서 놀아 봤으면

높푸른 하늘 나라 별님의 나라

그곳에 나도 가서 살아 봤으면

 

언제나 웃고 있는 달님과 같이

웃으며 귓속말로 나눠 봤으면

영원한 웃음 나라 달님의 나라

그 곳에 나도 가서 웃어 봤으면

 

웃어 봤으면

 

 

 

STARING AT STARS AND THE MOON

 

Like stars glittering faraway

Wish to play get together amicably

Heaven's Kingdom, the stars Kingdom high and blue

Wish to get there and live there

 

Like the moon smiling always

Wish to smile and share the whisper

Kingdom of smile, Kingdom of the moon everlasting

Wish to get there and smile like them

 

Wish to smile like them

 

 

 

 

그리워

MISSING

 

그리워 그리워 찾아와도

그리운 옛님은 아니뵈네

들국화 애처롭고

갈꽃만 바람에 날리고

마음은 어디고 부칠 곳 없어

먼 하늘만 바라본다네

 

눈물도 웃음도 흘러간 세월

부질없이 헤아리지 말자

그대 가슴엔 내가 내 가슴엔 그대 있어

그것만 지니고 가자꾸나

그리워 그리워 찾아와서

진종일 언덕길을 헤매다 가네.

 

 

 

MISSING

 

Missing and missing you look you up

My longing old beloved never is seen

Camomile pitiful

Reed flowers flutter in the wind

Heart can't find any receiver

Just looking at the heaven faraway

 

Times when tears and smiles all past and gone

Let me never count them in vain

Me inside your heart you inside my heart

Let us go keeping only them

Missing and missing you look you up

Wandering the hillside road going after all day long

 

 

 

 

산촌

MOUNTAIN VILLAGE

 

달구지 가는 소리는 산령을 도는데

물긷는 아가씨 모습이 꽃인양 곱구나

사립문 떠밀어 열고 들판을 바라보면

눈부신 아침 햇빛에 오곡이 넘치네

 

박꽃향내 흐르는 마을 천년만년 누려본들

싫다손 뉘하랴

 

 

망아지 우는 소리는 언덕을 넘는데

흐르는 시냇물 사이로 구름은 말없네

농주는 알맞게 익어 풍년을 바라보고

땀배인 얼굴 마다 웃음이 넘치네

 

박꽃향내 흐르는 마을 천년만년 누려본들

싫다손 뉘하랴

 

농주는 알맞게 익어 풍년을 바라보고

땀배인 얼굴 마다 웃음이 넘치네

 

박꽃향내 흐르는 마을 천년만년 누려본들

싫다손 뉘하랴

 

천년만년 누려본들

싫다손 뉘하랴

 

 

 

MOUNTAIN VILLAGE

 

The sound of a cart clatters rounds the summit

The shape of a girl drawing water lovely like a flower

To push open the twig gate and watch the field

All kinds of grain overflowing showed in the dazzling morning sun shine

 

Wafting scent of gourd flowers enjoying the village even myriad years

Who can say it bored them

 

Nicker of a foal going over the hill

The cloud speechless among the flowing brook

Farmer's wine ripen properly watching the full harvest

Smiles run over on each faces all in sweat

 

Wafting scent of gourd flowers enjoying the village even myriad years

Who can say it bored them

 

Farmer's wine ripen properly watching the full harvest

Smiles run over on each faces all in sweat

 

Enjoying even myriad years

Who can say it bored them

 

 

 

 

진달래 꽃

AZALEA

 

나보기가 역겨워 가실 때에는

말 없이 고이 보내 드리오리다

나보기가 역겨워 가실 때에는

말 없이 고이 보내 드리오리다

영변의 약 산 진달래꽃 아름따다 가실길에

영변의 약 산 진달래꽃 아름따다 가실길에 뿌리오리다

가시는 걸음 걸음 놓인 그 꽃을 사뿐히 즈려밟고 가시옵소서

가시는 걸음 걸음 놓인 그 꽃을 사뿐히 즈려밟고 가시옵소서

 

나보기가 역겨워 가실 때에는

말 없이 고이 보내 드리오리다

나보기가 역겨워 가실 때에는 죽어도 죽어도 아니 눈물 흘리오리다

 

 

 

AZALEA

 

When you abandon me cause looking at me disgusting

I would let you go calmly without a word

When you abandon me cause looking at me disgusting

I would let you go calmly without word

 

On the way you go picking heartful of azalea from the Mt. Yak at Yeongbyun

I would spread heartful of azalea picking from the Mt. Yak at Yeongbyun

on the way you go

Wish you step squeeze on the flower softly lying under your departing every steps

Wish you step squeeze on the flower softly lying under your departing every steps

 

When you abandon me cause looking at me disgusting

I would let you go calmly without a word

When you abandon me cause looking at me disgusting I would never shed tears

even I die and perish

 

 

 

 

보리 밭

THE BARLEY FIELD

 

보리 밭 사이 길로 걸어가면

뉘 부르는 소리 있어 나를 멈춘다

 

옛 생각이 외로워 휘파람 불면

고운 노래 귓가에 들려온다

 

돌아보면 아무도 보이지 않고

저녁놀 빈 하늘만 눈에 차누나

 

옛 생각이 외로워 휘파람 불면

고운 노래 귓가에 들려온다

 

돌아보면 아무도 보이지 않고

저녁놀 빈 하늘만 눈에 차누나

 

 

 

THE BARLEY FIELD

 

As I walk along the path by barley field

Sound of calling someone stops me

 

For the old memories are lonely, blowing whistle

The sweet song heard on the rim of my ears

 

Looking back but nobody seen

Only the empty sky in sunset fills my eyes

 

For the old memories are lonely, blowing whistle

The sweet song heard on the rim of my ears

 

Looking back but nobody seen

Only the empty sky in sunset fills my eyes

 

 

 

 

그리운 금강산

THE OLD DIAMOND MOUNTAINS

 

누구의 주제런가 맑고 고운 산

그리운 만이천봉 말은 없어도

이제야 자유만민 옷깃 여미며

그 이름 다시 부를 우리 금강산

 

수수만년 아름다운 산 못 가본지 몇몇 해

오늘에야 찾을 날 왔나 금강산은 부른다

 

비로봉 그 봉우리 예대로 인가

흰구름 솔바람도 무심히 가나

발 아래 산해만리 보이지 마라

우리 다 맺힌 슬픔 풀릴때 까지

 

수수만년 아름다운 산 못 가본지 몇몇 해

오늘에야 찾을 날 왔나 금강산은 부른다

 

 

 

THE OLD DIAMOND MOUNTAINS

 

Whose creation is it, pure and charming mountain

These old twelve thousand peaks telling no words

At last every free people adjust their dresses

Once again calling you my Diamond Mountain

 

Myriad years glamorous mountain countless years never been visited

Finally today does the day come to visit here Diamond Mountain it is calling me

 

Is Biro summit that peak is still the same

Is white cloud and pine wind also passing it casually

Never be shown to the footstep myriad distance mount and sea

Until our smoldered sorrow all untied

 

Myriad years glamorous mountain countless years never been visited

Finally today does the day come to visit here Diamond Mountain it is calling me

 

 

 

 

봉선화

THE GARDEN BALSAM

 

울밑에 선 봉선화야

네 모양이 처량하다

길고 긴 날 여름철에

아름답게 꽃 필적에

어여쁘신 아가씨들

너를 반겨 놀았도다

 

어언 간에 여름 가고

가을바람 솔솔 불어

아름다운 꽃송이를

모질게도 침노하니

낙화로다 늙어졌다

네 모양이 처량하다

 

북풍한설 찬바람에

네 형체가 없어져도

평화로운 꿈을 꾸는

너의 혼은 예 있으니

화창스런 봄바람에

환생키를 바라노라

 

 

 

 

THE GARDEN BALSAM

 

The garden balsam standing under the fenced off

Your figure is desolate

Long and lengthy days on summer season

When your flowers blossomed adorably

So lovely young ladies

Greeted you and played with you

 

Without notice the summer has gone

Autumn wind blowing lightly

And invading heartless

Your beautiful flowers

It is falling it is getting old

Your figure is desolate

 

In the cold wind of northern ice

Your shape comes disappeared

But your soul dreaming the peace

Is still here yet so,

Wish you will born again

In the spring wind of serenity

 

 

 

아리랑 연가

ARIRANG THE LOVE SONATA

 

나를 버리고 가시는 님은

나를 버리고 가시는 님은

발병난다 발병난다

 

발병난다

 

아리랑 아리랑 아라리요

아리랑 고개로 넘어간다

나를 버리고 가시는 님은

십리도 못가서 발병난다

 

청천 하늘엔 별도 많고

우리네 가슴엔 꿈도많다

 

아리랑 아리랑 아라리요

아리랑 고개로 넘어간다

나를 버리고 가시는 님은

십리도 못가서 발병난다

 

울넘어 총각의 각피리소리

물긷는 처녀의 한숨소리

 

아리랑 아리랑 아라리요

아리랑 아리랑 아라리요

 

아리랑 아리랑 아리랑

 

아리랑 아리랑 아라리요

아리랑 고개로 넘어간다

나를 버리고 가시는 님은

십리도 못가서 발병난다

 

아리랑 아리랑 아라리요

아리랑 고개로 넘어간다

 

아리랑

 

 

ARIRANG THE LOVE SONATA

 

My lover who deserts me and goes

My lover who deserts me and goes

Will suffer your feet will suffer your feet

 

Suffer your feet

 

Arirang arirang arari-yo

Arirang hill you cross the hill

My lover who deserts me and goes

Will suffer your feet before you go reach 10ri (4km)

 

So many stars are in blue heaven

So many dreams are in our heart

 

Arirang arirang arari-yo

Arirang hill you cross the hill

My lover who deserts me and goes

Will suffer your feet before you go reach 10ri

 

Beyond the fence bachelor's horn flute piping

Scoop-watering virgin's sound of sigh

 

Arirang arirang arari-yo

Arirang arirang arari-yo

 

Arirang arirang arirang

 

Arirang arirang arari-yo

arirang hill you cross the hill

My lover who deserts me and goes

Will suffer your feet before you go reach 10ri

 

Arirang arirang arari-yo

Arirang hill you cross the hill

 

 

 

 

 

 

 

Shakespearean Tragedy Macbeth and the Bible

셰익스피어 비극 맥베스와 바이블

 

(주: 맥베스는 셰익스피어의 4대 비극 중의 하나로 주인공 맥베스와 그의 아내가 공모하여 국왕을 죽이고 왕위를 빼앗으나 결국 비참한 종말에 이르는 과정을 그린 작품이며, 바이블은 성경 66권을 의미하며 여기서는 맥베스를 연구하는 데에 논증적 사실추구의 자료로서 쓰인다. 영어로 쓰고 한글로 옮김)

 

1. Introduction

서론

 

It would be impossible ambition to write down another pieces of Macbeth and the Bible. They are the master pieces of human race and connecting and comparing them is purely private and temporal trial which can be approachable not as a complete analysis but as a personal admiration.

 

여기에서 또 다른 맥베스와 바이블을 창작하겠다는 포부는 불가능한 것이다. 이들은 인류사의 걸작으로서 이 둘을 연결하고 비교하는 것은 순수하게 개인적이며 일시적인 시도로서 완성된 분석이 아니라 개인적인 감회로서 접근하는 것이 적당할 것이다.

 

 

However, connecting Macbeth and the Bible might be a meaningful work of imagination that examines two opposite human natures following the Kingdom of Heaven and falling to the Hell.

 

그럼에도 불구하고 맥베스를 바이블과 연결하는 것은 하늘의 왕국을 따르는 본성과 지옥으로 타락하는 반대되는 속성을 인간의 본성으로 파악하는 것이 의미 있는가 하는 재구성의 작업이 될 수 있다.

 

 

They are the consequences and the differences of the questions of to be or not to be and to die or to live (Korean traditional way of the translation of the verse) in the Genesis and the world of Shakespeare. In the world of “fair is foul and foul is fair”, to know which is fair and which is foul first means huge difference living and admiring this world.

 

그 작업은 존재할 것이냐 그렇지 않을 것이냐 (to be or not to be)라는 질문과 죽느냐 사느냐 라는 한국적 번역이 창세기와 셰익스피어의 세계 안에서 어떤 결말과 차이를 가져올 것인지에 대한 작업이며, “공평은 범법이고 범법은 공평”인 세상에서 무엇이 우선하는 공평이고 무엇이 범법인지의 순위를 아는 것은 이 세계를 살아가고 감응하는 것에서 큰 의미를 가진다.

 

 

In this paper there is nothing new. Everything has already been given. It is stars in the darkness, shade beside the sunbeam and yet unborn human being.

The matter is the possibility to write down it properly.

 

이 논문에서 완전히 새로운 것은 없다. 모든 것은 이미 주어져 있다. 이것은 마치 어둠 속에서의 별빛들, 햇살 뒤의 그림자 그리고 아직 태어나지 않은 인간에 대한 것과 같다. 이제 문제는 그것을 적절하게 풀어나갈 수 있을 것인지의 가능성에 있다.

 

 

2. Connection

연결점

 

Before connecting the Bible and Macbeth, two propositions should be clearly mentioned. Two different names of Genesis’ God have to be examined and matter of life and existence should be identified. This will make it possible to study concerning the mission that the last individual even if he/she is the last sinner who would be perished must be concerned and saved, surely including the lady Macbeth and Macbeth and also this will make it possible how we should treat the unborn human being directly speaking the aborted babies. All these matters are connected with one of the most famous questions; to be or not to be this is the question.

 

성경과 맥베스를 연결하기에 앞서 두 가지의 전제가 먼저 명백하게 서술되어야 한다. 창세기에 있어 신의 두 개의 다른 이름과, 삶과 존재의 문제가 구별되어야 한다. 이것이 맥베스 부인과 맥베스를 당연히 포함하여 비록 그/그녀가 멸망하여야 할 마지막 죄인이라고 하더라도 그 마지막 개인까지도 관심을 받고 구원되어야 한다는 임무와 관련하여 연구를 가능하게 할 것이며, 또한 태어나지 않은 인간, 직접적으로 이야기해서 낙태된 아기들을 어떻게 다루어야 할 것인지를 가능하게 할 것이다. 이런 모든 문제들은 여기 가장 유명한 질문들 중의 하나인: 존재할 것이냐 그렇지 않을 것이냐 그것이 문제로다, 라는 질문과 연관되어 있다.

 

 

Ironically, Korean language does not have the corresponsive translation so they translate it roughly as ‘to die or to live, this is the question.’ There was no problem concerning this translation until now as I know. But the matter of existence and the life of human being should be treated more cautiously. For example, aborted babies exist but did not get the chance to live and to have the right of their species legally and biologically. And if we consider Macbeth as a model of living creature he did not live, die and perish but still he exists with a different form and value. We die but cannot be not to be. (Aborted baby and character Macbeth exist but not be born in this real world. They are the double layers between the creation and the realization. Macbeth and aborted children are possible at the level of creation but did not reach to the level of realization.)

 

알 수 없는 이유로 해서, 한국어에는 이 표현에 걸맞게 번역할 말이 없기에 이 표현은 죽느냐 사느냐 그것이 문제로다, 라고 대충 번역된다. 내가 알기로 이 번역은 아직 대단한 문제를 일으키지는 않았다. 그러나 인간에게 있어 존재와 삶의 문제는 보다 조심스럽게 다루어져야 한다. 예를 들어 유산된 아기는 존재하지만 살 기회를 갖지 못했고 법적으로 그리고 생물학적으로 인류로서 권리를 가질 기회를 획득하지 못했다. 그리고 살아있는 피조물의 한 원형으로 맥베스를 고려해본다면 그는 생존하고 사망하고 소멸하지 않았지만 다른 형태와 가치로서 존재한다. 우리는 죽지만 비존재하지 못한다. 유산된 아이와 인물 맥베스는 존재하지만 여기 실제 세상에 태어나지 않았다. 그들은 창조와 실현 사이에 중첩되어 있다. 맥베스와 유산된 아이들은 장초의 단계에서는 존재 가능하지만 실현의 단계에 이르지 못했다.

 

 

Elohim at chapter 1 of Genesis and YHWH at chapter 2 of the book were the creators of human being at different level. We might be absolutely humble before the question of ‘in the beginning’ or ‘before the beginning’ because it fails our knowledge and imagination. If we ask to be or not to be, we should ask them to Elohim and if we ask to die or to live, it should go to YHWH because the more elaborate form of the existence would be the life and the death.

 

창세기 1장의 엘로힘과 2장의 야훼는 다른 단계에서의 인류의 창조자이었다. 우리는 “태초에” 또는 “태초 이전에”라는 질문 앞에서 절대적으로 겸손해질 수밖에 없는 데 그것에 우리의 지식이나 상상력이 미칠 수 없기 때문이다. 우리가 만약 존재할 것인가 존재하지 않을 것인가를 묻는다면 우리는 엘로힘에게 물어야 할 것이고 죽느냐 사느냐를 묻는다면 야훼에게로 가야할 것인데 그 이유는 존재의 보다 정교한 형태가 삶과 죽음일 것이기 때문이다.

 

 

While this paper concerns only the matter of to die and to live, Macbeth is just one of tragic happening created long times ago. But if we concern the matter of to be or not to be, and concern it connecting the characters such as Eve of the Genesis and King David of the Samuels, we may read it still alive and achieve one of the most important points in our lives.

 

이 글이 단지 삶과 죽음의 문제에만 관심이 있다면 맥베스는 단지 오랜 시간 전에 창작된 비극적 해프닝의 하나일 뿐이다. 그러나 우리가 존재하느냐 그렇지 않으냐에 관심이 있고 그것을 창세기의 이브나 사무엘서의 다윗 왕과 같은 인물과 연결하는 데에 관심이 있다면 우리는 이것을 여전히 살아 있고 우리 삶에 있어 가장 중요한 핵심에 도달하였다고 읽을 수 있다.

 

 

More important matter is that Macbeth is the model of mortals who had unsolved and unavoidable consequences named the sin and the judgment. It is easy to solve the matter with the eternal punishment but that is very irresponsible solution because even it is convenient escape for the others but to himself who must be perished, the failure to rescue one individual is the failure of the universe to him, just imagine that the individual were yourself.

 

보다 중요한 문제는 맥베스가 죄악과 심판이라고 이름 지어진 미해결되고 피할 수 없는 중요한 결과를 가진 죽음을 피할 수 없는 존재의 원형이라는 점이다. 이 문제를 영원한 형벌로서 해결하는 것은 쉬운 일이긴 하지만 그것은 아주 무책임한 해결인데 왜냐하면 다른 모든 사람들에게는 매우 편리한 도피처이지만 멸망되어야 할 바로 그 사람에게는, 한 개인의 구출에 실패하는 것은 그 자신에게는 전 우주의 실패이기 때문이다. 바로 그 개인이 당신 자신이라고 상상하기만 해 보라.

 

 

This is the reason why I choose Macbeth and the Bible and connect and contrast them.

 

이것이 맥베스와 성서를 선택하고 이것을 연결하고 대조하는 이유이다.

 

 

3. Lady Macbeth and Eve

맥베스 부인과 이브

 

“You will not surely die” the serpent said to the woman, “For God knows that when you eat of it your eyes will be opened, and you will be like God, knowing good and evil.” When the woman saw that the fruit of the tree was good for food and pleasing to the eye, and also desirable for gaining wisdom, she took some and ate it, she also gave some to her husband, who was with her and he ate it. (Genesis 3:4~6)

 

옛 뱀은 그 여자에게 이렇게 말했다. “너는 결코 죽지 않을 것이다.”; “너희가 그것을 먹는 날에는 너희 눈이 밝아져 하나님과 같이 되어 선악을 알 줄 하나님이 아심이니라 여자가 그 나무를 본즉 먹음직도 하고 보암직도 하고 지혜롭게 할 만큼 탐스럽기도 한 나무인지라 여자가 그 열매를 따먹고 자기와 함께 있는 남편에게도 주매 그도 먹은지라 (창세기 3장 4절-6절)

 

 

and you shall put

This night’s great business into my dispatch,

Which shall to all our nights and days to come

Give solely sovereign sway and masterdom.

(Act1 Scene6 79~82)

 

그리고 당신은

이 밤의 위대한 실행을 내 행위에 맡겨요,

이것은 다가오는 우리의 모든 밤과 낮에

한 번 만에 군주와 지배를 흔들게 할 거예요

(맥베스 1막 6장 79-82줄)

 

 

To alter favor ever is to fear

Leave all the rest to me.

(Act1 Scene6 85,86)

 

이후로 목표를 바꾸는 것을 두려워해야해요

나머지는 모두 나에게 맡겨요.

(맥베스 1막 6장 85, 86줄)

 

 

Fair is foul, and foul is fair

(Act1 Scene1 12)

 

합법은 범법이고 범법은 합법이에요.

(맥베스 1막 1장 12줄)

 

 

The deeds of Lady Macbeth and Eve were foul considering their intentions and consequences. Why then the fair is foul and vice versa? If there between the fair and foul were the same, this expression all goes nonsense. What these distinction and comparison mean? For Eve, God’s order to forbid the fruit considered fair and Eve’s disobedience the foul. But in this case, the foul was not the kind in the 100m sprinter, but in the basketball. By making a foul, the player itself did not disqualified, but the foul was carefully planned and used to win the game. Only God knows all and planned all we declare. If there were no Eve, there were no Jesus, and even none of us could be born. But it was not the kind of drama which the author writes everything and the characters appear and disappear continually. It is more like a drama without any script. And life is absolutely not the spectator’s sports.

 

맥베스 부인과 이브의 행위는 그들의 의도와 그 결말을 고려해 볼 때 범법이다. 그렇다면 왜 합법은 범법이고 그 반대도 역시 그러한가? 만약 합법과 범법 사이가 같은 것이라면 이 표현은 그저 말이 될 수 없는 표현일 뿐이다. 그렇다면 이런 구별과 비교는 무엇을 의미하는 가? 이브에게 있어서 선악과를 금지하는 신의 명령은 합법으로 이브의 거역은 범법으로 간주된다. 그러나 이번 사례에서 범법은 100미터 경주에서의 파울이라기보다는, 농구에서의 그것과 같았다. 파울을 일으킴으로 해서 경기자 자체가 실격되기 보다는 경기를 이기기 위해서 파울은 조심스럽게 계획되고 사용되고 있다. 오직 신만이 모든 것을 알고 있고 모든 것을 계획하고 있다고 우리는 선언한다. 만약 이브가 없었다면 거기에는 다가오는 구세주도 없었고 우리 중 누구도 태어나지 않았을 수 있다. 하지만 이것은 작가가 모든 것을 미리 써 놓고 등장인물들이 계속해서 나타나고 사라지는 드라마와 같은 종류는 아니다. 이것은 오히려 각본이 없는 드라마와도 같은 것이다. 그래서 삶은 관람자만의 스포츠가 절대 아닌 것이다.

 

 

If we admit that God already planned all and we have total free will, how can they stand by together? It looks like we see the destination but there is no path to walk. But ironically again, this road is too broad and wide so it looks as if there are no roads but actually that is the one and the broadest road, that is the already planned but make it possible to support the free will of us. So foul players are not the one who should be punished eternally but someone who should learn how to play more skillfully without committing foul again and manage their role better than before.

 

만약 우리가 신이 모든 것을 계획하였고 우리가 완전한 자유 의지를 가진다는 것을 인정한다면, 그것들은 어떻게 동시에 이루어질 수 있는가? 이것은 마치 우리가 도착지를 보고 있으면서도 가기에 걸어갈 수 있는 길이 없는 것처럼 보인다. 그러나 다시 역설적이게도, 사실은 그 길은 너무나 넓고 넓어서 길이 없는 것처럼 보이지만 그것은 가장 넓은 길이기에 이미 계획되었으나 우리의 자유 의지를 지지하는 것이 가능하게 만들고 있다. 그러므로 파울을 저지른 선수들은 영원히 벌을 받아야 할 존재가 아니라 보다 정교하게 경주하여 파울을 저지르지 않을 것을 배우고 이전보다 더 잘 자신의 역할을 수행할 수 있도록 배워야 할 사람들이다.

 

 

In the Macbeth, Lady Macbeth chose the wrong direction to support her husband and the blessing of oblivion was not hers. But Lady Macbeth’s foul was Shakespeare’s chosen path and at the same time by her own free will. Then her foul was her fair. Without her conscience and feeling of guilty she would never learn anything. Her foul was fair enough for her.

 

맥베스에서 맥베스 부인은 남편을 돕기 위해서 잘못된 방향을 선택하였고 망각의 축복은 그녀의 것이 아니었다. 그러나 맥베스 부인의 범법은 셰익스피어의 선택된 경로이었고 동시에 그녀 스스로의 자유의지이었다. 그리해서 그녀의 범법은 그녀의 합법이 되었다. 그녀의 자의식과 죄의식이 없다면 그녀는 절대 아무것도 배우지 못할 것이다. 그녀의 범법과 합법은 그녀에게 있어서 충분한 것이었다.

 

 

 

4. Macbeth and King David

맥베스와 다윗 왕

 

Macbeth wanted to be a king. The concept of a king is not realistic enough for our generation. Better understanding of it can be available if we compare it to the way we are buying a lotto lottery every weeks to get unimaginably huge amount of money or the other things we can get with money, power, love, happiness and all the virtue combined could be closer to the concept of the king at that time.

 

맥베스는 왕이 되고 싶어 했다. 왕이라는 개념은 우리 세대에 있어 그리 현실적이지 못하다. 이것에 대한 더 나은 이해는 오히려 우리가 이것을 상상할 수 없을 만큼 엄청난 돈을 얻기 위해 매 주 같이 로또 복권을 사는 것과 비교한다거나, 우리가 돈, 권력, 사랑, 행복 그리고 모든 좋은 것들을 집합시킨 다른 것들과 비교한다면 그것이 그 시대의 왕의 개념에 접근할 수 있을 것이다.

 

 

If we cannot estimate the value of the position, the king, and its temptation, we hardly understand what it meant to us of ascending to the crown. Macbeth was amazed when he heard just the hint he would be the king. We are not sure what did it really mean to him to be a king. Was it originally his dream come true and his aim of life at the first place or did the weird sisters plant that seed of greed in him with their tempting prophecy?

 

우리가 왕이라는 그 지위의 가치, 그것의 유혹을 측정할 수 없다면 우리는 그 왕좌에 오르는 것이 우리에게 무엇을 의미하는 지를 이해할 수 없다. 맥베스는 그가 왕이 될 수도 있다는 단지 힌트를 들었어도 즐거워했다. 우리는 왕이 된다는 것이 그에게 정확히 무엇을 의미하는 지에 대하여 확신할 수 없다. 그것은 원래부터 그의 꿈이 이루어지는 것이었고 처음부터 그의 삶의 목표 이었던가 혹은 그 기묘한 자매들이 그들의 매혹적인 예언을 통해서 그에게 탐욕의 씨앗을 심었던가?

 

 

To be a king and a queen was such a temptation which can be compared to that of the fruit of knowledge of good and evil. Actually the existence of the king was the punishment to the people disobedient to God. People would suffer because they wanted the human king according to the Bible. But to be a king meant that he was chosen by God and be blessed. Not every king was happy and blessed. Absolutely not was Macbeth. He even never was being called the king Macbeth like the King David nor the King Saul in the book of Samuel.

 

왕과 여왕이 된다는 것은 너무나도 큰 유혹이어서 선과 악을 아는 열매와도 비교된 수 있다. 사실 왕의 존재는 신에게 불복종한 사람들에 대한 벌이었다. 성경에 따르면 사람들은 인간으로서 왕을 원했기 때문에 고통을 받게 된다. 그러나 왕이 된다는 것은 신에 의해서 선택받고 축복받았다는 것을 의미하기도 한다. 맥베스에게는 절대적으로 그러하지 못했다. 그는 심지어는 한 번도 사무엘서의 다윗 왕이나 사울 왕과 같이 왕 맥베스라고 불리지 못했다.

 

 

But there were so many contrasting descriptions between Macbeth and King David, and the most distinctive difference is that King David was God chosen and Macbeth was not. It is so painful finding that someone were God beloved but some others were not. No argument is useful for that matter but as I described earlier in this paper, even the least beloved one has their own value of their lives, and I believe in that last individual must be saved finally.

 

그러나 맥베스와 다윗 왕 사이에는 너무나 많은 대조되는 서술들이 있고 그중에 가장 잘 드러나는 차이는 다윗 왕이 신의 선택을 받은 반면에 맥베스는 그렇지 않다는 것이다. 누군가는 신의 사랑을 받으며 다른 누군가는 그렇지 않다는 것은 고통스러운 발견이다. 이 문제에 대하여 유용한 논거는 없을지라도 이 글의 전반부에 서술하였듯이 가장 사랑받지 못하는 대상이라도 그들 자신의 삶에 대한 가치가 있으며 그 마지막 개인조차도 최후에는 구원받아야 할 것이라고 나는 믿는다.

 

 

Macbeth is really one of the great tragedies but analyzing it with the Bible, even his life ends as tragic character but as concerning his existence Shakespeare created great model of helpless mortals but meaningful model of all human being should beloved and the term King Macbeth is such an arrogant human pursuing unachievable ambition disregarding his own nature but not the last one who should be perished.

 

맥베스는 가장 위대한 비극들 중의 하나이지만 성경과 함께 분석할 때 그의 삶이 비극적 인물로 끝나지만 그의 존재를 고려할 때 셰익스피어는 어찌해 볼 수 없는 무력한 피조물의 위대한 모형을 창조하였으나 사랑받아야 할 인간의 의미 있는 모형을 또한 창조하였고 맥베스 왕이라는 칭호는 그의 본성에 반하는 도달할 수 없는 욕망을 쫓는 오만한 인간을 보여주지만 멸망하여야 할 마지막 인간은 아니었다.

 

 

5. Conclusion

결론

 

The astonishing feature of the contrast between Adam and Eve versus Lady Macbeth and Macbeth was that the former were blaming each other in front of each other's faces but the latter were not blaming each other over their fate. But it was understandable concerning facing their creator while they committed such a disobedient would pressed them enormously.

 

아담과 이브와 맥베스 부인과 맥베스 사이의 대조 중에서 놀라운 부분은 전자는 각자의 얼굴을 마주하여 서로를 비난하였지만 후자는 서로의 운명에 대하여 서로를 비난하지 않았다는 것이다. 그러나 그런 큰 불복종을 저지른 후에 그들의 창조자를 대하는 것이 그들을 엄청나게 압박하였을 것을 고려하면 이해할 수도 있는 일이다.

 

 

Now facing all the disasters we have created, we finally entered the stage of apocalyptic reality. Disaster seems unavoidable and nobody can change the direction and we do not know who can do that evil or be blamed for. We are like a Macbeth who entered in to the combat who already knew he lost already. Even we are not at the position of the king but at the level of common citizen, fate requests the change of the direction of the way we live now.

 

이제 우리들이 만들어낸 이 모든 재앙들을 마주하면서 우리는 종말적인 현실의 단계에 마침내 들어섰다. 재앙은 피할 수 없어 보이고 누구도 그 방향을 바꿀 수 없고 누가 이런 잘못을 저질렀는지 또는 비난을 받아야 할지를 모르게 되었다. 우리는 마치 그가 이미 패배할 것을 알면서도 전쟁을 치르러 갔던 맥베스와 같다. 우리가 왕의 자리에 있지 않더라도 평범한 시민의 입장에서 운명은 우리가 지금 살아가고 있는 방법의 방향, 그 변화를 요구한다.

 

 

Now people's leaders are not God's chosen king but democratically elected presidents. But this half-blind democracy and the leaders whose sights are equally blind do not know what will happen next several generation. Some of them are pretending they are some prophets but are such a huge egocentrics and this will never help us searching through the new way of living sustainable. Now is the time for us to realize why we live and die but still exist and Macbeth tells us that we should stop to pretend that all of them are illusions like the Final Judgement eternally postponing. To live or to die, to be or not to be is certainly a difficult question. But, how to live, how to die and how to be is the core of the question.

 

이제 사람들의 지도자들은 신이 택한 왕이 아니라 민주적으로 선출된 대통령들이다. 그러나 이런 반쯤 눈 먼 민주주의와 그와 마찬가지로 눈먼 지도자들은 다음 몇 세대 동안에 무슨 일이 일어날지를 모른다. 그들 중 몇몇은 마치 그들이 어떤 선지자들인 것처럼 가장하지만 그들은 너무나 자기중심적이고 이것은 지속 가능한 새로운 삶을 추구하는 데에 절대 도움이 되지 못한다. 지금은 우리가 살아가고 죽어가지만 왜 여전히 존재하는 지 깨달아야 할 때이고 맥베스는 이 모든 것들이 마치 영원이 연기되고 있는 마지막 심판과 같이 환상에 불과하다고 가장하는 것을 멈추어야 한다고 말하고 있다. 죽느냐 사느냐, 존재할 것이냐 존재하지 않은 것이냐는 분명 어려운 질문이다. 하지만 어떻게 살 것이냐, 어떻게 죽을 것이냐 그리고 어떻게 존재할 것이냐가 오히려 그 질문의 핵심이다.

 

The End

-끝-

 

 

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